OfficeObjects®Ontology Manager
 
Nawigacja
 
OfficeObjects®Ontology Manager

OfficeObjects®Ontology Manager jest narzędziem służącym do definiowania, prezentacji, oraz wykorzystania wiedzy o instytucji publicznej lub firmie (ontologii firmy). Wiedza ta może przykładowo obejmować komórki organizacyjne, pracowników, klientów, rodzaje dokumentów, zależności pomiędzy pracownikami (przełożony-podwładny, zastępujący-zastępowany), kompetencje, uprawnienia, słowniki itp. Wszystkie tego rodzaju pojęcia definiowane są jako elementy mapy pojęć o strukturze zgodnej ze standardem Topic Maps (ISO 13250:2000). Elastyczność wynikająca z tego standardu pozwala na zawarcie w ramach jednej spójnej mapy pojęć takich struktur jak zbiory pojęć, słowniki, słowniki hierarchiczne, hierarchie, sieci semantyczne, grafy, taksonomie, mapowania kategorii, ontologie, tezaurusy, modele i meta-modele danych. Integracja wiedzy pozwala na jej wykorzystanie praktycznie we wszystkich obszarach funkcjonalnych systemów informatycznych w tym w procesach biznesowych, automatyzacji decyzji, dekretacji zadań, podczas wyszukiwania i katalogowania informacji itp. Istotną cechą narzędzia jest jego zdolność do generowania interfejsów użytkownika tzn. automatyczne dostosowanie interfejsów użytkownika tak, aby końcowi użytkownicy łatwo mogli wprowadzać i modyfikować określone obszary wiedzy.

 

Geneza produktu

Działalność ludzka w obrębie dowolnej organizacji związana jest z pewną wiedzą niezbędną do efektywnego wykonywania zadań. Każdy nowy pracownik organizacji musi poznać środowisko, w którym będzie pracował tzn. współpracowników, pomieszczenia biurowe, zasoby, zakres zadań, kompetencje, przełożonych, podwładnych, rodzaje dokumentów, spraw, procedury itp. Współczesne systemy informatyczne pozwalają na gromadzenie i wyszukiwanie danych. Zwiększenie efektywności tych systemów możliwe jest poprzez automatyzację procedur w ramach procesów biznesowych dbających o wykonywanie zadań pracowników w odpowiednich czasie i kolejności. Okazuje się, że stworzenie takich procesów nie jest możliwe bez formalizacji wiedzy w sposób czytelny zarówno dla człowieka jak i systemu komputerowego. OfficeObjects®Ontology Manager skutecznie realizuje to zadanie pozwalając między innymi na tworzenie merytorycznych, adaptacyjnych procesów pracy oraz inteligentnych rozwiązań.

 

Potencjalni odbiorcy systemu

OfficeObjects®Ontology Manager skierowany jest do tych instytucji i firm, które chcą podnieść swoją efektywność poprzez zbudowanie inteligentnych i adaptacyjnych systemów informatycznych opartych o wiedzę. Każda działalność ludzka związana jest z pewną wiedzą dlatego też OfficeObjects®Ontology Manager może być wykorzystany zarówno w małych, średnich jak i dużych firmach i jednostkach administracji publicznej. Korzystne jest również zbudowanie bazy wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia integracji systemów działających w wielu współpracujących urzędach lub przedsiębiorstwach. Odbiorcami produktu mogą być również producenci oprogramowania pragnący wzbogaci swoje rozwiązania o system reprezentacji wiedzy.

 

Główne obszary zastosowania

  • Reprezentacja i wykorzystanie wiedzy w dowolnych obszarach systemów informatycznych, a w szczególności w modułach zarządzających procesami biznesowymi, uprawnieniami i konfiguracją.
  • Ułatwienie komunikacji pomiędzy ludźmi i organizacjami poprzez wspólne rozumienie pojęć, redukcję możliwości powstania nieporozumień, jednoznaczną definicję pojęć, integrację wielu punktów widzenia.
  • Zapewnienie współpracy wielu komponentów, modułów, systemów poprzez współdzielenie oraz mapowanie wiedzy.
  • Przejęcie roli słowników systemowych poprzez zapewnienie spójnego, bogatego interfejsu użytkownika, redukcję czasu tworzenia systemu, obsługę wielojęzyczności, wizualizację w formie hierarchii itp.
  • Modyfikowanie systemów w czasie jego działania poprzez parametryzację funkcjonalności w ramach ontologii oraz wykorzystanie generatywnego interfejsu użytkownika (interfejs generowany na podstawie definicji w ontologii).

Główne moduły narzędzia

  • Nawigator map pojęć pozwalający na definiowanie i przeglądanie wiedzy za pomocą przeglądarki internetowej.
  • Serwer map pojęć pozwalający na dystrybucję wiedzy w ramach wielu systemów i lokalizacji.
  • Silnik Topic Maps oraz API w języku Java pozwalający na efektywne zarządzanie, odczyt i zapis map pojęć z poziomu innych komponentów.
  • Język skryptowy TMSL oparty o gramatykę javascript pozwalający na łatwe tworzenie zapytań, filtrów, reguł wnioskujących, wyzwalaczy itp.
  • Agent synchronizacji informacji z serwerami katalogowymi w oparciu o protokół LDAP.
  • Agent materializacji map pojęć w relacyjnych bazach danych (dla celów raportowych).
  • Zestaw narzędzi administracyjnych, eksportu i importu.

Przykładowe wdrożenie

OfficeObjects®Ontology Manager jest jednym z podstawowych modułów wielu rozwiązań firmy Rodan Development np. OfficeObjects®Document Manager, OfficeObjects®Service Broker. Wraz z tymi rozwiązaniami został wdrożony w wielu organizacjach i firmach. Produkt służy również jako narzędzie reprezentacji wiedzy dla produktów OfficeObjects®Workflow i OfficeObjects®e-Forms. Jednym z ciekawszych dedykowanych rozwiązań wykorzystujących produkt jest system zarządzania wiedzą wdrożony w takich instytucjach jak Fundacja Partnerstwa Technologicznego, Instytut Medycyny Pracy, i Instytut Hematologii i Transfuzjologii.